ABD Başkanı Donald Trump, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada İran’ın ateşkes anlaşmasını ihlal ettiğini öne sürdü. Trump, Hürmüz Boğazı üzerinden geçiş yapan bir tankerin, İran’a ait olduğu belirtilen dört insansız hava aracı tarafından hedef alındığını ifade etti. Açıklamasında dronlardan birinin tankerin üst güvertesine isabet ettiğini, ancak geminin yoluna devam etmeyi başardığını aktardı.
Trump ayrıca ABD ordusunun müdahalesiyle dört drondan üçünün düşürüldüğünü belirtti. Bu olayın ardından yaşananları “ateşkes anlaşmasının açık ve kabul edilemez bir ihlali” olarak nitelendirdi. Washington yönetimi, bölgede tansiyonun yeniden yükselmesinden endişe duyulduğunu dile getirdi.
Söz konusu gelişme, İran ile ABD arasında Pakistan aracılığıyla yürütülen diplomatik süreç kapsamında varılan mutabakatın ardından yaşandı. Tarafların 14 Haziran’da imzaladığı ve “İslamabad Mutabakatı” olarak anılan anlaşma, çatışmaların sona erdirilmesi ve sorunların müzakere yoluyla çözülmesini öngörüyordu.
Mutabakatın imzalanmasında İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan da yer almıştı. Anlaşma kapsamında Hürmüz Boğazı’nda seyrüsefer güvenliğinin sağlanması ve bölgesel gerilimin azaltılması hedeflenmişti.
Hürmüz Boğazı, dünya petrol ticaretinin en kritik geçiş noktalarından biri olarak bilinirken, yaşanan son olay bölgedeki güvenlik risklerini yeniden gündeme taşıdı. Taraflar arasında yürütülen 60 günlük müzakere sürecinin geleceği ise belirsizliğini koruyor. ABD yönetimi, ihlallerin devam etmesi halinde karşılık verileceği uyarısında bulundu.